Πότε πρέπει να αλλάξεις ελαστικά στο αυτοκίνητο; (3 σημαντικοί κανόνες)
08.12.2025
Για να οδηγείς με ασφάλεια & να αποφύγεις το πρόστιμο!
Η γρήγορη απάντηση είναι ότι πρέπει να αλλάζεις τα ελαστικά του αυτοκινήτου κάθε 40.000 με 60.000 χιλιόμετρα ή όταν συμπληρωθούν 4 με 6 χρόνια από την κατασκευή τους (όποιο έρθει πρώτο).
Φυσικά, το παραπάνω μπορεί να αλλάξει εάν τα ελαστικά εμφανίσουν ορατές ζημιές, όπως φουσκάλες ή σκισίματα (που απαιτούν άμεση αλλαγή) ή εάν το βάθος του πέλματος πέσει κάτω από το νόμιμο όριο των 1,6mm (αν και για λόγους ασφαλείας, συστήνεται αλλαγή στα 3mm).
Τέλος, κανένα ελαστικό δεν πρέπει να παραμένει σε χρήση αν η ηλικία του ξεπερνά τα 10 έτη (ελέγχοντας τον κωδικό DOT).
Παρακάτω, θα δούμε αναλυτικά τις παραπάνω παραμέτρους αλλά και πώς μπορείς να τις ελέγξεις μόνος σου.
Ο κανόνας των 3: Χιλιόμετρα, Χρόνος και Βάθος Πέλματος
Η διάρκεια ζωής ενός ελαστικού είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Για να οδηγείς με ασφάλεια, πρέπει να ελέγχεις παράλληλα τρεις βασικές παραμέτρους. Το ελαστικό πρέπει να αλλαχθεί όταν οποιαδήποτε από αυτές τις παραμέτρους φτάσει πρώτη στο ανώτατο όριο.
1. Πόσα χιλιόμετρα αντέχουν τα ελαστικά σου;
Δεν υπάρχει ένας σταθερός αριθμός για όλα τα ελαστικά. Η αντοχή σε χιλιόμετρα εξαρτάται από:
- Το στιλ οδήγησης: Όταν επιταχύνεις και φρενάρεις απότομα, τα ελαστικά φθείρονται πιο γρήγορα.
- Το οδόστρωμα: Οι συχνοί κακοί δρόμοι ή οι χωματόδρομοι μειώνουν τη ζωή τους.
- Τον τύπο του ελαστικού και τις θερμοκρασίες: Ειδικά στην Ελλάδα, όπου οι θερμοκρασίες είναι συχνά υψηλές για πολλούς μήνες, η χρήση ελαστικών όπως τα all-season οδηγεί σε ταχύτερη φθορά επειδή ο συγκεκριμένος τύπος πρέπει να ανταπεξέρχεται σε ένα ευρύτερο φάσμα καιρικών συνθηκών.
Συνήθως, ένα ελαστικό αντέχει μεταξύ 40.000 και 60.000 χιλιόμετρα. Αν έχεις αυτοκίνητο πόλης και οδηγείς χαλαρά, μπορεί να φτάσεις και τα 70.000 χιλιόμετρα. Μετά τα 40.000 χιλιόμετρα πρέπει να κάνεις συχνότερους ελέγχους.
2. Ποια είναι η ημερομηνία λήξης των ελαστικών (Κωδικός DOT)
Τα λάστιχα, ακόμα και αν δεν κάνουν πολλά χιλιόμετρα, χαλάνε με τον καιρό (χημική γήρανση) λόγω του όζοντος και του ήλιου (UV). Το καουτσούκ σκληραίνει, χάνει την πρόσφυσή του και αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος.
Οι ειδικοί συστήνουν τους εξής κανόνες:
- Μετά τα 4-5 χρόνια: Ξεκίνα να τα ελέγχεις μια φορά τον χρόνο σε έναν επαγγελματία.
- Μετά τα 10 χρόνια: Η αντικατάσταση είναι υποχρεωτική, ανεξάρτητα από το πόσο καλά φαίνονται.
Πώς βρίσκεις την ηλικία (DOT)
Η ηλικία αναγράφεται στο πλευρό του ελαστικού, στον τετραψήφιο κωδικό DOT (π.χ., 4522). Τα δύο πρώτα ψηφία είναι η εβδομάδα παραγωγής, και τα δύο τελευταία είναι το έτος (45η εβδομάδα του 2022).
3. Το όριο ασφάλειας είναι τα 3 χιλιοστά (mm), όχι το νόμιμο 1,6 mm
Το βάθος του πέλματος είναι ο κρισιμότερος δείκτης ασφάλειας. Όταν το πέλμα μειώνεται, η ικανότητα του ελαστικού να απομακρύνει το νερό πέφτει δραματικά, αυξάνοντας τον κίνδυνο υδρολίσθησης.
- Νομικό Όριο (Ελλάδα): Είναι τα 1,6 χιλιοστά. Αν το πέλμα σου είναι κάτω από αυτό, θα έχεις πρόβλημα σε τεχνικό έλεγχο και κινδυνεύεις με πρόστιμο.
- Όριο Ασφαλείας: Πρέπει να αλλάξεις τα ελαστικά μόλις το πέλμα φτάσει ή πέσει κάτω από τα 3,0 χιλιοστά. Κάτω από τα 3 χιλιοστά, η απόσταση φρεναρίσματος σε βρεγμένο δρόμο μπορεί να αυξηθεί κατά 6,8 μέτρα σε σύγκριση με ένα νέο ελαστικό.
Πώς ελέγχεις το πέλμα: Δείκτες Φθοράς
Ο πιο εύκολος τρόπος για να ελέγξεις το βάθος μόνος σου είναι να ψάξεις για τους δείκτες φθοράς (Tread Wear Indicators ή TWI).
Είναι μικρές, υπερυψωμένες εγκοπές που βρίσκονται μέσα στα μεγάλα αυλάκια του ελαστικού. Αν η επιφάνεια του πέλματος είναι πλέον στο ίδιο επίπεδο με αυτές τις εγκοπές, σημαίνει ότι έχεις φτάσει το νομικό όριο των 1,6 χιλιοστών. Πρέπει να τα αλλάξεις άμεσα.
Άλλοι “έκτακτοι” λόγοι που απαιτούν άμεση αλλαγή ελαστικών
Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορούν κάνουν την οδήγηση επικίνδυνη, ανεξάρτητα από την ηλικία ή το πέλμα. Δες πότε πρέπει να σκεφτείς την άμεση αλλαγή των ελαστικών σου:
1. Φουσκάλες, σκισίματα ή κήλη στο πλευρό
Οποιοδήποτε εξόγκωμα ή «κήλη» (φουσκάλα) στο πλαϊνό τοίχωμα του ελαστικού σημαίνει ότι έχουν κοπεί τα εσωτερικά κορδόνια. Αυτό είναι εξαιρετικά επικίνδυνο γιατί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να “σκάσει” το ελαστικό ανά πάσα στιγμή.
2. Ανώμαλη και ανομοιόμορφη φθορά
Εάν το πέλμα του ελαστικού φθείρεται ανομοιόμορφα (π.χ., φθορά μόνο στο κέντρο λόγω υπερπίεσης ή φθορά στα άκρα λόγω υποπίεσης), αυτό είναι προειδοποίηση ότι κάτι δεν πάει καλά με το αυτοκίνητό σου, όπως:
- Λανθασμένη πίεση.
- Κακή ευθυγράμμιση ή ζυγοστάθμιση.
Αν δεις τέτοια εκτεταμένη φθορά, πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξεις το ελαστικό και υποχρεωτικά να κάνεις έλεγχο και ρύθμιση της ευθυγράμμισης και της ζυγοστάθμισης, για να μην καταστραφεί πρόωρα το καινούργιο σετ.
3. Έντονοι κραδασμοί και κακή οδική συμπεριφορά
Αν νιώθεις έντονους κραδασμούς στο τιμόνι (ειδικά σε συγκεκριμένες ταχύτητες), ή αν το αυτοκίνητο «τραβάει» προς τη μία πλευρά χωρίς να στρίβεις, είναι πιθανό σημάδι προβλήματος στο ελαστικό ή τη ζυγοστάθμιση. Μην το αγνοήσεις, ζήτα άμεσα έναν έλεγχο από εξειδικευμένο συνεργείο.
Τι ελαστικό να διαλέξεις; Θερινό, Χειμερινό ή All-Season;
Στην Ελλάδα, η επιλογή του σωστού τύπου ελαστικού επηρεάζει τόσο την ασφάλεια όσο και την ανάγκη για αλυσίδες. Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι:
- Θερινά (Summer): Είναι η πιο συνηθισμένη επιλογή, ιδανικά για υψηλές θερμοκρασίες και στεγνό οδόστρωμα.
- Χειμερινά (Winter/M+S): Έχουν πιο μαλακό μείγμα καουτσούκ για να διατηρούν την πρόσφυση σε θερμοκρασίες κάτω από 7°C. Όμως, μην τα χρησιμοποιείς το καλοκαίρι γιατί φθείρονται ταχύτατα λόγω της ζέστης.
- Τεσσάρων Εποχών (All-Season): Συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά των άλλων δύο. Όσα φέρουν τη σήμανση 3PMSF (σύμβολο νιφάδας χιονιού με βουνό) μπορούν να αντικαταστήσουν τις αντιολισθητικές αλυσίδες σε συνθήκες χιονιού ή παγετού.
Τι να προσέξεις στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
Η κατάσταση των ελαστικών σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο είναι ένας καλός δείκτης για το πόσο σωστά έχει συντηρηθεί. Αν τα ελαστικά είναι παλιά, σκασμένα ή έχουν λάθος διαστάσεις, υπάρχει ένα κρυφό κόστος που θα επιβαρύνει εσένα.
Για παράδειγμα, μοντέλα όπως τα μεταχειρισμένα Toyota Aygo ή τα Audi Q2 μπορεί να φαίνονται σε καλή τιμή, αλλά μία άμεση ανάγκη αλλαγής ελαστικών θα μπορούσε να ανεβάσει το συνολικό κόστος.
Γιατί στο Cardom δε χρειάζεται να ανησυχείς για τα ελαστικά
Στο Cardom, αναλαμβάνουμε να εξαλείψουμε τις αβεβαιότητες του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Γι' αυτό κάθε αυτοκίνητο περνάει αναλυτικό μηχανολογικό έλεγχο από πιστοποιημένους τεχνικούς.
Έτσι, όταν παραλαμβάνεις το αυτοκίνητο μέσω της πλατφόρμας, ξέρεις ότι έχεις πλήρες ιστορικό και ότι τα ελαστικά έχουν ελεγχθεί για την ασφάλειά σου.
FAQ: Συχνές Ερωτήσεις για τα Ελαστικά
1. Είναι υποχρεωτικό να έχω αντιολισθητικές αλυσίδες;
Η Υπουργική Απόφαση Δ30/Δ5α/73567/2022 ορίζει ότι οι οδηγοί οφείλουν να είναι εφοδιασμένοι με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα μέσα (όπως χιονοκουβέρτες ή ελαστικά 3PMSF) κατά τη χειμερινή περίοδο (1η Οκτωβρίου έως 30η Απριλίου). Ωστόσο, η χρήση τους γίνεται υποχρεωτική μόνο όταν το επιβάλλουν οι καιρικές συνθήκες (έντονη χιονόπτωση ή παγετός) και έχει εκδοθεί σχετική απόφαση από τις αρμόδιες αρχές.
2. Πρέπει να αλλάξω και τα τέσσερα ελαστικά ταυτόχρονα;
Όχι, αλλά πρέπει πάντα να αλλάζεις ταυτόχρονα και τα δύο ελαστικά στον ίδιο άξονα (δηλαδή, είτε τα δύο μπροστινά, είτε τα δύο πίσω).
3. Πόσο επηρεάζεται το φρενάρισμα με φθαρμένα ελαστικά;
Επηρεάζεται πάρα πολύ. Η φθορά του πέλματος μειώνει την πρόσφυση, ειδικά στο βρεγμένο οδόστρωμα. Η απόσταση φρεναρίσματος μπορεί να αυξηθεί σημαντικά, καθιστώντας τα φθαρμένα ελαστικά έναν από τους μεγαλύτερους κινδύνους στην οδήγηση
Ανακάλυψε περισσότερες προτάσεις
Εξόρμηση με την οικογένεια
Η κατάλληλη προετοιμασία για ταξίδι με αυτοκίνητο!
Mεταχειρισμένο αυτοκίνητο ή όχι;
Πως επιλέγω ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο;
Τι να Προσέξεις Όταν Έχεις το Αυτοκίνητό σου σε Ακινησία
Δες τον αναλυτικό οδηγό συντήρησης
Οδηγός Αγοράς Μεταχειρισμένου Αυτοκινήτου για το 2025
Τι να προσέξεις σε 5 βήματα.
Βιολογικός Καθαρισμός Αυτοκινήτου: Τι να γνωρίζεις
Απαραίτητος οδηγός για ένα καθαρό αυτοκίνητο